Jumat, 08 Juli 2011

Mengapa Kita Di Ciptakan

Posted by Sayidina Aris 07.42, under | No comments

Banyak sekali orang yang x mampu menjawab persoalan ini. Padahal, bagi seorang muslim, jawapannya begitu mudah. iaitu,
“Dan tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku”
(Adz-Dzariyat:56)
Inilah kenyataan yg diketahui oleh setiap muslim yang betul2 memahami hakikat keberadaannya di dunia. Allah s.w.t tidak menciptakan kita hanya untuk makan, minum, berkahwin dan meninggal semata-mata. Namun, Dia menciptakan kita agar kita mengenal dan beribadah kpd-Nya. Kehidupan dunia ini tidak bererti tanpa pelaksanaan tujuan utama ini.
Sungguh kasihan org yg pergi meninggalkan dunia tanpa sempat mengenal Tuhannya! Sungguh kasihan orang yang mengira kehidupan dunia adalah semata2 mainan, kesenangan dan pemuasan syahwat!
Gerbang utama kita untuk mampu memasuki ruang kekhusyukan dlm solat adalah memahami dgn benar:”mengapa kita diciptakan”.
hakikat dunia
Nabi bersabda yg bermaksud,
“sesungguhnya perumpamaan dunia dan diriku adalah seperti seseorang yg beristirahat di sejenak dibawah sebuah pohon pada siang yg amat panas, kemudian ia pergi dan meninggalkannya.                                       [HR Ahmad]
*Subhanallah…betapa Rasulullah memandang dunia ini sbg sebuah persinggahan yg sebentar..sama2 kita refleks diri adakah kita menganggap dunia adalah segala2nya bagi kita atau akhirat??Refleks juga, apa matlamat kita di dunia yg fana ini..adakah harta, kekayaan,pangkat,suami/isteri yg berdasarkan rupa/agama,atau krn ilmu yg membawa kita kpd REDHA ALLAH atau????…Ingatlah, apa yg kita perbuat di dunia ini akan dinilai Allah,sama ada yg tersirat apatah lagi yg tersirat..Let’s go back to the way of islam…jadikan dunia ini sbg tmpt kita persiapkan bekalan ke sana…INSYAALLAH>sama2 deh.. 

0 komentar:

Posting Komentar

Tags

Pengikut

Blog Archive

Arsip Blog